کد خبر: 1238667
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
با گذشتن شمار دموکرات‌های حامی کناره‌گیری بایدن از عدد ۵۰، یک طغیان در داخل حزب دموکرات درحال شکل‌گرفتن است

جوان آنلاین: جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در یک گفت‌وگوی کم‌سابقه که شنبه شب انجام شد، گفت که فقط «خداوند قادر» می‌تواند او را متقاعد کند که از نامزدی دموکرات‌ها منصرف شود. همان روز یک مقام کاخ سفید که خواسته نام او منتشر نشود، گفت که بایدن ابزار‌های لازم را برای پیروزی در انتخابات و غلبه بر ترامپ ندارد. بیش از ۵۰ دموکرات امریکایی نیز در گفتگو با نیویورک‌تایمز گفته‌اند جو بایدن باید کناره‌گیری کند.  

به گزارش «جوان»، جو بایدن در یک گفت‌وگوی کم‌سابقه با شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز کوشید دلیل «عملکرد خیلی بد» خود را در اولین مناظره تلویزیونی با دونالد ترامپ توضیح دهد، ولی شواهد و قرائن نشان می‌دهد روز به روز، تعداد بیشتری از دموکرات‌ها خواهان کناره‌گیری او هستند. بایدن که روز جمعه هم در یک سخنرانی پرحرارت گفته بود «من رقابت می‌کنم و بار دیگر پیروز خواهم شد»، در گفت‌وگوی ۲۲ دقیقه‌ای با ان‌بی‌سی، بار دیگر این موضع خود را تکرار کرد. او در پاسخ به این سؤال استفانوپولوس خبرنگار ان‌بی‌سی‌نیوز که پرسید اگر متقاعد شوید که نمی‌توانید دونالد ترامپ را شکست دهید، آیا کناره‌گیری می‌کنید، بعد از یک لبخند گفت که فقط «اگر خداوند متعال فرود آمد و گفت «جو، از رقابت بیرون بیا»، من از رقابت خارج خواهم شد.» او بلافاصله گفت: «(البته) خداوند متعال پایین نمی‌آید.» 
بایدن که سعی می‌کرد وضعیت خود را در رقابت‌های انتخاباتی بعد از مناظره هفته قبل خوب توصیف کند، گفت: «امریکایی‌ها نگران نباشند، ۹۰ دقیقه مناظره بد، آنچه را که در سه سال و نیم انجام داده‌ام، محو نمی‌کند.» این موضع بایدن در حالی ابراز شده که شمار دموکرات‌هایی که خواستار کناره‌گیری او از نامزدی حزب دموکرات هستند، روز به روز در حال افزایش است. صبح شنبه، آنجی کریگ، نماینده مینه‌سوتا، پنجمین دموکرات مجلس نمایندگان بود که خواستار کناره‌گیری بایدن شد و به چهار هم‌حزبی دیگر خود، یعنی مایک کویگلی از ایلینوی، لوید داگت از تگزاس، رائول گریجالوا از آریزونا و ست مولتون از ماساچوست پیوست. گریک در بیانیه‌ای گفته است: «من برای چندین دهه خدمت پرزیدنت بایدن به ملت ما و تعهد ثابت او برای تبدیل کشورمان به مکانی بهتر، احترام زیادی قائلم. با این حال، با توجه به آنچه که در مناظره هفته گذشته در آتلانتا از رئیس‌جمهور دیدم و شنیدم، همراه با عدم پاسخ قاطعانه خود رئیس‌جمهور پس از آن مناظره، معتقد نیستم که رئیس‌جمهور بتواند به طور مؤثر در مبارزات انتخاباتی مقابل دونالد ترامپ پیروز شود.» گریک گفته است: «اگر ما واقعاً معتقد باشیم که دونالد ترامپ و جمهوریخواهان حامی «عظمت را دوباره به امریکا برگردانیم» باید متوقف شوند، تنها یک پنجره کوچک باقی می‌ماند تا مطمئن شویم نامزدی داریم که به بهترین وجه برای دفاع از این پرونده و پیروزی موفق است. آینده کشور ما از هر یک از ما بزرگ‌تر است. از اینجا به بعد، [دیگر]به رئیس‌جمهور بستگی دارد.» لوید داگت، دموکرات اهل تگزاس که پیش از این از بایدن خواسته بود کناره‌گیری کند، هشدار داده است: «هر روز تأخیر [بایدن]کار را برای یک فرد جدید برای شکست دادن دونالد ترامپ دشوارتر می‌کند.»
همزمان با موضع این نماینده دموکرات، نیویورک‌تایمز گفته که با بیش از ۵۰ دموکرات امریکایی مصاحبه کرده که آن‌ها برای جلوگیری از پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۲۴ خواستار کناره‌گیری «جو بایدن» از نامزدی حزب دموکرات هستند. به نوشته نیویورک‌تایمز، «بسیاری از مقامات، قانونگذاران و استراتژیست‌ها در حزب خود بایدن نامزدی او را در انتخابات عمیقاً غیرقابل تحمل می‌بینند و نگرانی‌های آن‌ها در محافل خصوصی‌شان به تدریج علنی می‌شود.» «اسکات پیترز» نماینده دموکرات از کالیفرنیا در این مصاحبه می‌گوید: «اعتماد کمی نسبت به پیروزی بایدن در این انتخابات دارم. اگر بدانیم که شکست خواهیم خورد، پس احمق خواهیم بود اگر مسیر دیگری را در پیش نگیریم.» این روزنامه امریکایی، دغدغه اصلی این ۵۰ دموکرات را توانایی بایدن در برابر ترامپ می‌داند و تأکید اصلی آن‌ها برای کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی، جلوگیری از پیروزی ترامپ است. «آنجی کریگ» نماینده دموکرات از ایالت مینه‌سوتا می‌گوید: «فکر می‌کنم بایدن نمی‌تواند در برابر ترامپ به پیروزی برسد.»
این در شرایطی است که به نظر می‌رسد شمار دموکرات‌هایی که خواستار انصراف بایدن هستند ولی به دلیل ملاحظات حزبی هنوز موضع خود را علنی نکرده‌اند، از آمار و ارقامی که ذکر شده، بیشتر است. یک مقام ارشد کاخ سفید که علاوه بر همکاری با بایدن در دوران معاونت ریاست‌جمهوری او، در کارزار انتخاباتی‌اش در چهار سال پیش هم همکاری کرده و به شرط ناشناس ماندن با نیویورک‌تایمز صحبت کرده است، گفته بایدن نباید به دنبال انتخابات مجدد باشد. این مقام بلندپایه دولت بایدن می‌گوید پس از مشاهده وضعیت بایدن در فضا‌های خصوصی و عمومی و در سفرها، به این نتیجه رسیده که او دیگر توانایی لازم را برای پیش‌بردن یک کارزار قدرتمند و شکست دادن دونالد ترامپ ندارد. به گفته این مقام، بایدن در ماه‌های اخیر بیشتر نشانه‌های پیری از خود نشان داده است و از جمله صحبت کردنش کندتر و آرام‌تر شده و در جمع‌های خصوصی، بیشتر خسته به نظر می‌رسد. چند روز قبل، آکسیوس در گزارشی با عنوان «بایدن با طغیان فزاینده دموکرات‌ها در کنگره مواجه است» نوشته بود: «پرزیدنت بایدن در تلاش است مخالفت فزاینده اعضای دموکرات کنگره را مهار کند که به درخواست او برای کناره‌گیری از نامزدی حزب ختم شده است.» بی‌بی‌سی دیروز با اشاره به وضعی که بایدن با آن روبه‌رو است، نوشت: «به نظر نمی‌رسد که مصاحبه تلویزیونی جمعه شب پرزیدنت بایدن، خیزش درون حزب وی را برای پایان دادن به مبارزات انتخاباتی مجدد، پس از توقف اجرای مناظره علیه دونالد ترامپ، فرونشاند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار